A Márka napjainkban
https://www.youtube.com/watch?v=2pRqr3-AWpo
2007: 6 M palack
2022: 107 M palack
Zöld törekvéseink
A Márka Üdítőnél elkötelezettek vagyunk környezetünk terhelésének minimalizálása iránt. Fejlesztéseink és gyártásunk során törekszünk közvetlen és külső környezetünk védelmére. Ennek érdekében fő csapásirányunk, hogy az üdítőink csomagolásához speciális PET alapanyagot használunk, a palackozás folyamatakor pedig saját szennyvíztelepet alkalmazunk.
Az R-PET
A műanyag csomagolóeszközök nagy része újrahasznosítható, többször is feldolgozásra kerülhetnek úgy, hogy az alapanyag alaptulajdonságait nem veszítik el. A körkörös gazdaság célkitűzéseinek megfelelően a PET palackok újrahasznosítása is kiemelt feladat, mely gyakorlat egyre elterjedtebb az Európai Unióban.
Már évek óta készülnek újrafeldolgozott PET anyagot, rövidebb nevén rPET-et tartalmazó flakonok és palackok többek között élelmiszeripari és háztartási vegyipari termékekhez. Az rPET tartalom a vevői igényeknek megfelelően 5-100% között változhat. Az EU előírások miatt 2025. évre már 25% rPET-et kell a PET flakonoknak tartalmazniuk. Az újrahasznosítási folyamat során a szelektív gyűjtőrendszeren keresztül beérkező palackokat előválogatják, bálákba rendezik, s ezután kerülnek a feldolgozó cégekhez. A feldolgozás során a palackokat ismételten válogatják és nagyon alapos mosási folyamat során megtisztítják őket az esetleges szennyeződésektől, címkéktől, kupakoktól. A tisztítás után darálás következik, majd egy extrúziós folyamat által rPET keletkezik. Az élelmiszeripari célokra felhasználható rPET előállítása fokozott technológiai fegyelmet és kiemelt figyelmet igényel. Általánosságban színtelen, kék és zöld rPET kerül ismét az előforma-gyártókhoz.
A magyar piacon még úttörőnek számítanak az rPET tartalmú előformákat használó cégek, de ezen cégek környezetvédelmi és fenntarthatósági elkötelezettségét mutatja, hogy már évek óta kiemelten kezelik az rPET felhasználást. Az üdítőital gyártók között kiemelkedik a Márka Üdítő, mely úttörő szerepet vállalva már 30%-os rPET –et használ a palackjaiban, így már most teljesíti a 2025. évi előírásokat.
Saját szennyvíztelep
Az üdítőitalaink gyártástechnológiájából eredő szennyvíz megtisztítása biológiai úton történik közvetlenül telephelyünkön, mikroorganizmusok segítségével. Aerob (oxigén jelenlét) tisztítási folyamatokban a mikroszervezetek irányított tevékenységét használjuk fel a szerves anyagok lebontására. Az így keletkezett tisztított „szennyvizet” már egy mezőgazdasági öntözőcsatornába engedhetjük és engedjük ki további felhasználásra.
A kezdetek
A Márka az egyik legrégebbi magyar üdítő, igazi magyar szabadalom: hazai gyümölcsalapanyagból, dr. Kállay Miklós és Sárkány Péter feltalálók receptúrája alapján készült el az első termék 1973-ban. Az első szőlő ízű Márka üdítőt a Délalföldi Pincegazdaságban palackozták, s a következő években az ország többi pincegazdaságában is megkezdték a különféle ízű Márka üdítők gyártását. Az elmúlt közel 50 évben egyértelműen sok minden változott – a palackozások helyszínei, a termékpaletta, nem utolsó sorban a fogyasztói társadalom és annak szokásai. 2007-ben a Márka üdítők forgalmazása kizárólagos és egyben családi vállalkozás lett, ekkor kezdte meg a Márka Üdítőgyártó Kft. az „építkezést” saját, új terveik szerint:
Nagyon átgondolt és megfontolt stratégiai lépések sora szükséges ahhoz, hogy a markáns váltásban rejlő kockázati tényezőket minimalizáljuk. Mindemellett természetesen fontosnak tartottuk, illetve tartjuk a mai napig a hosszú távú tervezést, a lépcsőzetes és leginkább innovatív építkezést, úgy, hogy a meglévő, stabil alapot ne sértsük, hanem megőrizzük.
https://www.youtube.com/watch?v=EXlwGMTnWpA
Filozófiánk
Kevesen mondhatják el magukról a nemzetközi szereplőkben igencsak gazdag FMCG piacon, hogy egy olyan 100%-ban magyar, családi vállalkozás, amely egy hagyományokkal rendelkező, erős és markáns márka tulajdonosa, amelynek több évtizedes a múltja, ahol egyszerre és ugyanolyan fontos a tradíció és az innováció. Fontos, hogy értéket, értékrendet és egyben értéktrendet is kívánunk átadni minden egyes általunk megtöltött palackkal Partnereinknek és Fogyasztóinknak.
Üzenetünk
Amit termékeinkkel és kommunikációnkkal kívánunk átadni, az a személyesség és a bizalom üzenete. A Márkával azt az közös, pozitív halmazt személyesítjük meg egyre fókuszáltabban, lépésről lépésre, amely minden generációban, minden embertípusban közös és megvan: az igaz, jó barát. Örülünk neki és vele akkor is, amikor megéljük a közös a pillanatokat, és akkor is, amikor már csak felidézzük őket. Extra öröm, ha ráadásul évtizedeken keresztül velünk van. Minden találkozás élményt rejt magában. Ismerjük jól, mégis mindig tud valami újat nyújtani; hiszünk és bízunk benne, ahogy ő is mibennünk; erőt meríthetünk belőle, a puszta jelenlétével képes támogatni és buzdítani minket.
Innovációink
Korán felismertük, hogy a legfontosabb és egyben legerőteljesebb trendek, más szóval az elvárások a fogyasztók részéről ebben a kategóriában: a gyors és könnyű felfrissülés, a változatosság, és lassan, de biztosan az egészségtudatosság, beleértve mostanra az alacsony kalóriatartalmat is. A portfólió szélesítésének mozgató rugója többek között az volt, illetve máig az, hogy fogyasztóink köre roppant heterogén már a kezdetek óta, amit amellett, hogy megerősíteni, de szintén bővíteni akarunk. Jelenleg a klasszikusnak mondható gyümölcs ízű szénsavas üdítők mellett, egyre sikeresebbek a gyümölcsleveink, és a jeges teáink is. Hisszük, hogy a kereslet növekedésével a folyamatos fejlesztések és ezáltal az egyre változatosabb termékkategóriák állnak párhuzamban. Innovációink középpontjában az egészség-faktoron túl pedig mindig a legújabb fogyasztói igények állnak: legyen frissítő hatása, jusson pozitív élményhez a fogyasztó, és nem utolsó sorban illeszkedjen az életmódjához, azon belül akár még a testsúlykontroll programjába is.
Nem utolsósorban, mivel elég impulzív termékkörökről beszélünk, fontos szerepet kap már a polcokon is a megjelenés, a csomagolás minősége és a Márka értékeinek megjelenítése. Így nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy termékeink külsőleg is átadják üzeneteinket, magát a csomagolást is 100%-ban kihasználjuk, mint kommunikációs csatorna – a megújuló palackformával, új kiszerelésekkel és a frissített címkedesignokkal, vadonatúj szlogennel.